לוכד חולדות

תמונת_מחבר
איתי פוטש
מדביר מזיקים
תמונת_מאמר
03.01.2022

חולדה היא מכרסם שנחשב כמזיק, בניגוד לעכברים חולדות יכרסמו הכל, פלסטיק, עץ, חוטי חשמל ועוד, חולדה שהחליטה לחדור לתוך הבית יכולה לייצר נזקים משמעותיים לאורך זמן, לוכד חולדות יידע איפה לחפש את החולדה, הלוכד יבצע לכידה הומנית ללא שימוש בחומרי הדברה.

חולדה כמזיק
רוב האנשים מכירים את החולדה כבעל חיים מזיק, לא בכל מקום בעולם החולדות נחשבות כמזיקות, יש מדינות באפריקה שהחולדות משמשות באיתור מוקשים באזורי לחימה ובחלק מהודו החולדות נחשבות כקדושות, ישנו גם סוג של חולדות מבוייתות שמשמש לניסויים רפואיים או כחיית מחמד.
בניגוד לעכבר חולדה יכולה לכרסם חוטי חשמל, החולדה מכרסמת כדי לשייף את השיניים ולמנוע גדילת יתר שלהם, פרט לנזק שהחולדה יכולה לגרום לרכוש, החולדה היא טרף מועדף על המון נחשים והצפע (הארסי) בניהם, גם אם ראיתם חולדה במחסן שבגינה חשוב להזמין לוכד חולדות מקצועי, מצד אחד החולדה יכולה להיכנס לתוך הבית ומצד שני מחסן שמשמש בית לחולדות ימשוך גם נחשים.
חולדות יכולות להעביר מחלות לבני אדם, במהלך ימי הביניים השתוללה בעולם מגפה בשם "המוות השחור", המגפה השמידה יותר ממחצית מאוכלוסיית אירופה ובמשך שנים האשימו את החולדות כמפיצות של המגפה פרט לדבר יש מחלות נוספות שיכולות לעבור מחולדות, המחלות יכולות לעבור בצורה ישירה או בצורה עקיפה אם באמצעות צואה, שתן או פרעושים שנמצאים על החולדה ויכולים להעביר את המחלות לבני האדם.


למרות שלחולדות יש יכולת להעביר מחלות שונות לבני אדם מדובר באירוע נדיר יחסית במדינות מפותחות, חולדות יכולות גם לתקוף תינוקות בתנאי רעב וזאת בשל העובדה שהן אוכלות גם בשר אבל מקרה שכזה יהיה נדיר יותר מאשר העברת מחלות, לדיווח באתר ,Ynet על תקיפת תינוק ע"י חולדה בראשון לציון לחץ כאן.
גם במשנה פסחים החולדה מוזכרת כמזיק שיכול לגרור חמץ בין פינות הבית "אין חוששין שמא גררה חולדה מבית לבית וממקום למקום, דאם כן, מחצר לחצר ומעיר לעיר, אין לדבר סוף", לחולדה כושר ריבוי שבאמת נראה שאין לו סוף, זוג חולדות יכול להעמיד אלפי צאצאים בשנה והצאצאים מגיעים לבגרות מינית כבר בגיל חודשיים, החולדה היא אוכלת כול ובמקרי קיצון של מחסור במזון היא לא תבחל בקניבליזם, חולדה שנתפסה ביד לא תהסס לנשוך ולכן במקרה שבו נתקלתם בחולדה, צריך להזמין לוכד חולדות.

לוכד חולדות מחיר
המחיר ללכידת חולדה מתחיל בעלות של 300 ש"ח לאיסוף פשוט של חולדה שנלכדה במלכודת ובמקרה שלוכד חולדות ייצטרך לאתר את החולדה המחיר יהיה 500-800 ש"ח, המחיר משתנה בהתאם למורכבות העבודה כמו כן קריאה בשעות הלילה המאוחרות תעלה יותר.

מה עדיף, לכידה או הדברה?
בדומה לבני אדם חולדות הן בעלות דם חם, המשמעות היא שרעל שהורג חולדה יכול להיות מסוכן לבני אדם, לכלבים ולחתולים, במקרה של הרעלה מומלץ להתייעץ עם המכון הארצי למידע בהרעלות בבית החולים רמב"ם.
בניגוד למלכודת קפיץ הרעל לא הורג את המכרסם באופן מיידי, חולדה שאכלה רעל ומתה בפינה נסתרת תעלה צחנה, מה גם שהחולדות נחשבות כמוכשרות מאוד, הן יודעות לטפס, לשחות ולהידחק לכל מקום. חולדה שתיכנס לתןך ספה, קיר גבס או רכב ותגסוס שם תייצר תסבוכת נוספת.
בשונה מהדברה לכידת חולדות נעשת לרוב באופן מיידי, הלוכד מגיע ומאתר את החולדה, לאחר האיתור בלוכד תופס את החולדה באמצעות מקל לכידה או ביד עם ככפות ייעודיות, במקרים בהם הלוכד לא מאתר את החולדה הוא משאיר מלכודות עם פיתיון וללא רעל.
לא תמיד עדיף להזמין לוכד חולדות, בשטחי מסחר גדולים או בשטח חקלאי שסובל ממכת חולדות המענה שהלוכד יוכל לתת אינו פרקטי, במקרים כאלה רצוי להזמין מדביר מורשה מטעם המשרד להגנת הסביבה.

סוגים של חולדות
בעולם יש מעל 60 מינים של חולדות, החולדות הנפוצות בישראל הם חולדת החוף שנקראת גם חולדה נורווגית והחולדה המצויה.

חולדה מצויה
החולדה המצויה נפוצה בסביבת האדם במזרח התיכון, אסיה, אירופה, אוסטרליה, חלקים מצפון אמריקה ואפריקה (פרט למדבר הסהרה).
החולדה המצויה נחשבת לאגרסיבית במידה ודוחקים אותה אל הפינה ובדומה לשאר החולדות היא אוכלת כל אך בניגוד לחולדת החוף היא פחות נמשכת לתזונה על בסיס חלבון (בשר וכו'), החולדה המצויה יודעת לטפס מצויין והיא יכולה לחדור לדירות גבוהות על ידי טיפוס על חוטי חשמל, ענפים, קירות וצינורות.

חולדה נורווגית/חולדת החוף
למרות שמה מוצאה של החולדה הנורווגית אינו מנורווגיה אלא מאסיה זו החולדה הגדולה ביותר החיה בישראל, החולדה הנורווגית יודעת לטפס אך החולדה המצויה נחשבת למטפסת טובה יותר אך בהתאמה לשמותיה (חולדת החוף או חולדת ביוב) היא מצטיינת בשחייה, החולדה הנורווגית חודרת לבתים גם דרך מערכת הביוב.



מה ההבדל בין חולדה לעכברוש?
למעשה אין הבדל, חולדה נקראת בסלנג עכברוש ככה שגם חולדה מצוייה וגם חולדת חוף יכולות להיקרא עכברוש.

מה ההבדל בין חולדה לעכבר?
למרות ששניהם מכרסמים עכבר וחולדה הם שני סוגים שונים של בעלי חיים, עכבר יהיה קטן מחולדה וגם הזנב של העכבר יהיה שווה לאורך גופו וזאת בניגוד לחולדה שזנבה ארוך יותר מגופה, זנבה של החולדה יהיה ללא שערות ואילו זנבו של העכבר יהיה עם שיער.
למרות שגם העכבר וגם החולדה נחשבים לאוכלי כל העכבר ניזון בעיקר מתזונה צמחית, גודל הגללים של העכבר מגיע עד 2 מ"מ ואילו גודל גללי החולדה מגיע עד 20 מ"מ, במידה ואינכם בטוחים איזה מכרסם חדר לבית לוכד חולדות מקצועי יידע לזהות את המכרסם.

איך ללכוד חולדה – עשה זאת בעצמך
למי שאין את הניסיון שיש ללוכד חולדות לא מומלץ לנסות ללכוד את החולדה עם כפפה או מקל לכידה משום שמדובר בחיה שיכולה לנשוך במידה ותרגיש לכודה, במידה ואתם רוצים לפתור את הבעיה ללא לוכד אתם יכולים להיעזר במלכודות הומניות שיאפשרו לכם ללכוד את החולדה ולשחרר אותה בחזרה אל הטבע.
יש מספר סוגי מלכודת שיכולות לשמש אתכם ללכידה של חולדה שחדרה לתוך הבית, המלכודת המומלצת ביותר היא מלכודת קופסא הומנית, את המלכודת מניחים לאורך הקיר ורצוי מאחורי רהיט החולדה לא נעה במרכז החדר ומעדיפה לנוע לאורך קירות החדר, אפשר להשתמש בבמבה או חתיכת נקניק כפיתיון לחולדה, רצוי שלא להשתמש במלכודת דבק, מלכודת דבק לא תמיד מתאימה ללכידה של חולדות כי לרוב הדבק לא חזק מספיק ונועד ללכוד עכברים או חרקים, במידה ורכשנו מלכודת דבק שמיועדת לחולדות החולדה יכולה לכרסם את עצמה בניסיון להימלט, לעיתים החולדה תצליח לשחרר עצמה וגם אם לא, מדובר במלכודת אכזרית.
מאמרים נוספים באותו עניין