לוכד נחשים בצפון

תמונת_מחבר
תם גד אוחיון
לוכד נחשים מורשה
תמונת_מאמר
16.11.2021

החורף נגמר והימים הופכים להיות יותר ויותר חמים, עכשיו זוהי שעתם היפה של הנחשים. אם אתם גרים בצפון הגעתם למקום הנכון, נחש בבית או בצימר? לוכד נחשים בצפון זמין 24/7.

למרות שבישראל חיים 41 מיני נחשים רק 9 מהם ארסיים, רוב הנחשים הארסיים בארץ חיים בדרום ולכן לוכד נחשים בצפון ידרש לרוב ללכוד נחשי צפע, הצפע המצוי הוא הנחש הארסי הנפוץ ביותר בישראל נחש זה מתרבה מהר מאוד ונמשך למגורי האדם בחיפוש אחר מזון.
ברוב הצפון הנחש הארסי היחידי שניתקל בו יהיה צפע מצוי, אבל במקומות מסויימים חיים זנים נוספים, במרומי החרמון ניתן למצוא את צפע החרמון (מין נפרד), מאידך בגלבוע ניתן למצוא חוץ מהצפע גם את האפעה וגם את הצפעון השחור הידוע גם בשם שרף עין גדי.
רוב הנחשים הארסיים בצפון הם פעילים בעיקר בלילה פרט לצפע החרמון שהוא פעיל יום מובהק, אם נתקלתם בנחש בכינרת לא מהכרח מדובר בנחש מים, הצפעים יודעים לשחות ולעיתים הם נצפים בכנרת בניגוד לנחש המים הצפע הוא נחש מסוכן.

נחש בבית, עשה זאת בעצמך? ממש לא!
אם נתקלתם בנחש שמרו מרחק מהנחש, אבל גם אל תנתקו קשר עין אם תנסו לתפוס את הנחש או לפגוע בו הנחש יכול להגיב או בניסיון הימלטות שיקשה על הלכידה ואף ייקר את העלות שלה, או שהנחש ינסה להכיש כאקט של התגוננות.
הכשת נחש היא אירוע מסכן חיים ואין שום סיבה לשחק באש, גם לוכדים מנוסים מידי פעם מתמודדים עם אירוע של הכשה (בשנת 2021 הוכשו לפחות 3 לוכדי נחשים), מצד שני אם לא תתקרבו או תנסו לפגוע בנחש הוא לא יזום הכשה.
חשוב לציין שכל הנחשים בארץ הם חיות בר מוגנות והיחידים שמותר להם ללכוד אותם הם לוכדי נחשים מורשים, מוקד הלוכדים עובד עם לוכד נחשים מורשה בצפון.

נחש תינוק מסוכן?
תלוי, נחש ארסי מסוכן מהרגע בו הושרץ או בקע מהביצה, נחש תינוק (אבקוע) של צפע מסוכן לבני אדם ולחיות מחמד ולכן חשוב לפנות ללוכד נחשים בצפון, נחש תינוק שאינו ארסי (תלוי בגודל) לא יכול לסכן חיות מחמד קטנות (תוכים, שרקנים וארנבות) אבל נחש שאינו ארסי בגינה יכול בהחלט לנסות לחדור לכלוב של החיות הללו.

מה עושים שנתקלים בנחש?
אם אתם בטבע אז פשוט שומרים על מרחק ונהנים מהתצפית, אם אתם ממש בחרדה נושמים נשימות עמוקות וארוכות ומחכים שימשיך הלאה, במידה והנחש בבית או במחסן שלכם חשוב לשמור על קשר עין ומרחק בטיחות של 2 מטר לפחות, אם אפשר חשוב לצלם את הנחש ולשלוח לווטסאפ של הכונן לזיהוי 050-5470999.
לוכד נחשים בצפון בדרך אליכם, מה עושים עכשיו?
הרחיקו חיות מחמד ואנשים מהאזור, הכשת נחש מסוכנת גם לכלבים וחתולים, במידה והנחש בגינה עדכנו גם את השכנים שיכניסו את בעלי החיים לתוך הבית, הצפע יודע לטפס ואין לו שום בעיה לטפס על גדר חיה או עץ.
במידה והנחש נמצא בתוך חדר קטן או שירותים ואין לכם יכולת לשמור על קשר עין סגרו את הדלתות והחלונות של החדר והצמידו סמרטוטים באמצעות מגב כדי לאטום את מפתן הדלת.

לוכד נחשים מקצועי – הבחירה הנכונה
שרלטנים קיימים בכל תחום, הבעיה היא שיש לוכדי נחשים שמנצלים את העובדה שהתשלום נגבה עבור הסריקה גם אם הייתה לכידה וגם אם לא, לא חסרים מקרים בהם הגיע לוכד ועזב את המקום תוך פחות מעשר דק'.
בתאריך 19.8.2014, שודר בערוץ 10 בתוכנית "כלבוטק" תחקיר של בוקי נאה, התחקיר עסק בלוכד נחשים שהציע ללכוד נחש ובמידה ווהוא לא מוצא את הנחש הוא לא מחייב את הלקוח, על פי התחקיר מסתבר שאותו אדם (או שותף שלו) הניח נחש מחמד בגינה וזו הסיבה שיכל לתת את ההבטחה הנ"ל.
לא כל מי שמציע שירות של לכידת נחשים עושה את זה עם רישיון, יש אנשים שעובדים ללא היתר לכידה וחוץ מלעבור על החוק (עקב חוסר ניסיון של חלקם) הם נותנים מידע שגוי שיכול לסכן את הלקוח.
המחיר אומנם חשוב, אבל מחיר זול מידי צריך להדליק נורות אדומות.
חשוב לשאול את הלוכד מה המחיר בטרם היציאה של הלוכד, בנוסף תשאלו את הלוכד האם הוא נותן אחריות על הסריקה, לוכד שנותן אחריות על הסריקה מבצע סריקה יסודית וינסה להימנע בכל דרך מקריאה נוספת.
לנו בלוכדים, היו מקרים רבים של לקוחות שהזמינו לוכד נחשים בצפון שלא מצא את הנחש ובסריקה נוספת של הלוכד שלנו האבידה נמצאה.
זמן הגעה הוא פקטור מאוד חשוב, ברוב המקרים כל דקה שעוברת מורידה את הסיכוי לאתר את הנחש, עדיף לוותר על לוכד שיגיד לכם שייקח לו שעה (או יותר) להגיע.
לסיכום, חשוב לשאול את הלוכד האם יש לו היתר לכידה בתוקף, האם הוא נותן אחריות ותוך כמה זמן הוא מגיע.

דוגמאות ללכידות נחשים בצפון:
צפע מצוי בגן ילדים – חיפה.
זעמן שחור בלול תרנגולות – מגדל.
זעמן זיתני במשקוף דלת – ג'סר א זרקא.
זעמן מטבעות במזגן – קריית אתא.
צפע בתוך מנוע של רכב- צפת.
שחור ראש בתוך ערוגת תבלינים – כרמיאל.
זעמן שחור צעיר בתוך חדר אמבטיה – עכו.
נחש צפע בתוך מחסן – יקנעם.
זעמן מטבעות מאחורי שידה בחדר שינה – עפולה.
צפע מצוי מתחת למלונה של כלב – קריית שמונה.

מה עושים אחרי הכשת נחש
עזרה ראשונה בהכשת נחש כוללת שמירה על בטיחות (למנוע הכשה נוספת) והזעקת עזרה, חשוב להרגיע את הנפגע ולקבע את הגפה הפגועה, לקריאה בהרחבה על עזרה ראשונה בהכשת נחש לחץ כאן.