נחש בדירה שכורה

תמונת_מחבר
מאיר אביב
עו"ד
תמונת_מאמר
30.01.2022

הימצאות של נחש בבית או בגינה יכולה לעלות לכם ביוקר.
ראשית, לא מדובר בבעיה שבעל הנכס או השוכר יכולים לפתור בעצמם ולכן יש להזמין איש מקצוע.
במידה וחלילה השוכר הוכש, בנסיבות מסויימות תוכלו להיות חשופים לתביעה משפטית.
על שוכר, משכיר והנחש שביניהם במאמר הבא.

בתיק בית משפט - ת"א 5801-10-20, תבעו בני משפחה סכום כולל של 60,000 ש"ח עבור נשיכת נחש שאינו ארסי, אמנם מדובר על בני משפחה שהתאכסנו בבית מלון, אך תביעה בעלת יסודות זהים יכולה להתרחש גם בין שוכר למשכיר.
בפסק הדין של ההליך הנ"ל נפסקו לכלל התובעים (בני המשפחה) פיצויים בסכום כולל של 6,500 ש"ח, בפסק הדין כבוד השופט מוחמד עלי התייחס לאשם התורם של תובע מס' 1 (אב המשפחה) וניכה 40% בגין אשם תורם.

התובע, שננשך על ידי הנחש אחרי שתפס את הנחש בידו "כתגובה מהירה וספונטנית ובמטרה להגן על ילדיו ועל יתר השוהים במקום, חש לעבר הנחש ותפס אותו. דא עקא, הנחש הכישו בכף ידו" (ציטוט מההחלטה).

מאידך ציין גם השופט את מיקום המלון (בסמוך לשמורת טבע) כאחריות עקיפה של הנתבעת לביצוע פעולות מנע "בשים לב לכך שהמלון ממוקם בתוך שמורת טבע. משהתברר כי העד לא מתיימר לטפל בסוגיית הנחשים, הרי נמצא כי הנתבעת לא הניחה לפניי תשתית עובדתית שמלמדת על כך שהיא נוקטת פעולות סבירות כדי למנוע כניסתם של נחשים לתחומי בית המלון".

חוזה שכירות
מספר סעיפים בחוזה השכירות יכולים להגן על המשכיר במידה ונמצא נחש בנכס.
בעת עריכת סעיפים המתייחסים לסוגיה הנ"ל, צריך להתייחס לכך שגם במידה והנכס ראוי למגורים הנחש עדיין יכול לחדור לנכס.
לשם כך, על המשכיר לדעת שנחשים יכולים להיכנס משטח שלא מצוי בחזקתו כגון: מערכת הביוב, גינה ציבורית, שמורת טבע ואף להגיע עם המיטלטלין של השוכר או עם השוכר בעצמו (לדוגמא - נחש מחמד שברח).

במידה ומדובר בנחש מחמד שברח לשוכר וכאשר ועד הבית נדרש להזמין לוכד נחשים, בין אם המשכיר התחייב בחוזה לתשלומי וועד הבית והוצאותיו הנלוות ובין אם לאו, המשכיר בשל רשלנותו לכאורה יהיה מחוייב בעלות המלאה של הלוכד.

לסיכום, חוזה השכירות לא תמיד יכול להגן על המשכיר, בית המשפט כבר קבע בעבר שבעל דירה עם ליקויים אקוטיים לא זכאי לדמי השכירות אף על פי שהובטחו לו בחוזה.

משכיר או שוכר, מי אחראי לכניסה של הנחש?
נחשים יעדיפו תמיד סביבה עשירה בפסולת וצמחייה כדי למצוא מסתור ומזון (מזיקים כמו עכברים וחולדות), בעל נכס שלו גינה מוזנחת יכול להיות אחראי באופן עקיף להימצאותו של הנחש, גם אם הגינה נקייה או שמדובר בבניין קומות, יש נחשים אשר יכולים לטפס.

אם בעל הדירה עשה כל שלאל ידו כדי למנוע את כניסת הנחש, למשל התקין רשתות נגד חרקים על החלונות, האחראי יכול להיות השוכר אשר השאיר את חלון פתוח.
במידה ואתה הבעלים של בית קרקע, חשוב לדעת שישנם בעלי חיים אשר מושכים נחשים.
בעל דירה ממוצע, יעדיף שהשוכר יהיה בעלים של חיית מחמד כמו ארנב או ציפור מאשר כלב, אולם צריך לדעת שנחשים רואים במכרסמים וציפורים ארוחה פונטציאלית.

נכס מסחרי
במידה ואתם משכירים מבנה מסחרי המשמש כבית אריזה, סופרמרקט וכו' כדאי לדעת שלעיתים הנחשים תופסים "טרמפ" בתוך תוצרת חקלאית, רכבים, רהיטים וכדומה.
לכן, יכול להיות שהנחש הגיע לנכס בשל השימוש של המשכיר ולא בשל מצבו.
אם אתם בעלי נכס מסחרי והשוכר מזניח מפגע של מזיקים, דעו כי לנחש חוש ריח מפותח מאוד ובסופו של דבר קיים סיכוי סביר בהחלט שהוא יגיע בעקבות הריח של המכרסם.

כל האמור לעיל אינו ניתן כייעוץ משפטי, המידע המונגש לעיל מובא כמידע כללי.
לייעוץ עם עו''ד למקרקעין לחץ כאן