ציוד ללוכד נחשים

תמונת_מחבר
תם גד אוחיון
לוכד נחשים מורשה
תמונת_מאמר
21.02.2022

ממקל לכידה ועד מצלמת אנדוסקופ, כל מה שרציתם לדעת על הציוד הבסיסי והמתקדם הדרוש ללוכד נחשים, יתרונות, חסרונות והייעוד של כל פריט לו זקוק לוכד נחשים מקצועי.

הנחש הוא בעל חיים חמקמק שיודע להסתתר היטב, פרט לכישורי "המחבואים" של הנחש לחלק מהנחשים יש יכולות טיפוס מרשימות, לוכד נחשים מקצועי יודע איפה לחפש את הנחש, אך לא תמיד מקל לכידה יוכל ללכוד את הנחש, לכידה של נחש שטיפס לתוך מזגן גבוה או נחש שמתחבא בתוך דק בגינה ידרוש מהלוכד ציוד עזר נוסף פרט למקל הלכידה המשמש ככלי עבודה בסיסי ללוכד נחשים.

ציוד בסיסי של לוכד נחשים
פריטי הציוד הבסיסי ביותר לו זקוק כל לוכד נחשים הם:

פנס
מקל לכידה
מיכל העברה
פינצטה ארוכה
פטיש
תיק עזרה ראשונה

ציוד מתקדם של לוכד נחשים
פריטי הציוד המתקדם לו זקוק כל לוכד נחשים הם:

סולם
מצלמת אנדוסקופ
מקל לכידה רזרבי
הוק
כפפות חד פעמיות
כפפות לכידה

פנס
לוכד נחשים יכול להידרש לעבודה גם בשעות הלילה, לרוב הנחש נמצא בגינה ולא בתוך הבית ולכן יש צורך בתאורה ניידת, הצפע המצוי הוא נחש שפעיל בעיקר בשעות הלילה, מה שדורש מהלוכד לעבוד בצורה היעילה ביותר, תאורה ניידת בדמות פנס ידני או פרוז'קטור קטן לרוב אפשרית, אבל פנס ראש ישאיר יד פנוייה ללוכד (יתרון משמעותי), הבעיה בפנסי ראש שהפשוטים שבהם מספקים אור חלש ומאירים אזור קטן יחסית וזאת בניגוד לפרוז'קטור קטן, פנס ראש עם פונקציית USB מומלץ משום שאפשר לטעון אותו גם בנסיעה.

מקל לכידה
מקל לכידה נקרא גם תופסן וטונג מאפשר לכידה של נחשים ארסיים, המוט מאפשר לחיצה על גופו של הנחש משני צדדיו ובכך משמש מבודד בין הלוכד לנחש במהלך הלכידה, יש המון מוצרים ורובם די דומים, בדרך כלל ההבדל העיקרי הוא שיש מקלות לכידה עם שיניים (לא מומלצים) וכאלה בלי, מקל לכידה עם שיניים מגדיל את הסבירות שהנחש יפגע במהלך הלכידה וגם מכאיב לנחש ובכך הופך אותו ליותר עצבני, המקל המומלץ ביותר הוא מקל לכידה מתוצרת MIDWEST TONGS



מיכל העברה
אחרי שתפסנו את הנחש אנחנו צריכים להעביר אותו בצורה בטוחה בחזרה אל הטבע, מיכל העברה מומלץ יכול להיות כד זיתים מפלסטיק (עם חריצים לאוויר), כדי הזיתים אטומים ואינם נפתחים בקלות ולכן הם מתאימים לניוד הנחש.

טרריום מפלסטיק יכול להתאים לניוד של הנחש, אך יש לאבטח אותו בנסיעה משום שעצירה פתאומית יכולה להעיף את המיכל ולגרום לפציעה של הנחש או לכך שהנחש ישתחרר ברכב במהלך הנסיעה.

שקי בד אינם מתאימים להעברה של נחשים ארסיים כלל וכלל משום שהנחש יכול להכיש דרך השק, כאמור שק בד לנחש יוכל להתאים לנחש לא ארסי בלבד, אבל יש לאבטח את השק במהלך הנסיעה.

פינצטה ארוכה
פינצטות מאורכות משמשות ללכידה של אבקועים של נחשים ארסיים, מצד אחד אי אפשר להחזיק את הנחש ביד מצד שני לכידה באמצעות מקל לכידה יכולה להיות קטלנית לנחש, חשוב לקנות פינצטה ארוכה יחסית כדי להימנע מהכשה, פינצטה מנירוסטה מומלצת משום שהיא עמידה יותר מפינצטה מפלסטיק ובנוסף קל יותר לנקות אותה.

פטיש
הנחשים יכולים להידחק למקומות צרים מאוד, לעיתים מיקום הנחש ידוע אך אין אליו גישה.
יהיו מקרים בהם הלקוח מבקש מהלוכד אפילו לשבור קיר גבס או משקוף דלת שבו הנחש מתחבא, פטיש הוא כלי עבודה בסיסי, אבל יש להשתמש בו בזהירות יתרה, אנחנו לא מעוניינים להרוס יותר משדרוש וכמובן שאנחנו לא מעוניינים לפגוע בנחש.

יש 2 סוגים עיקריים של פטישים שיכולים לשמש לוכד נחשים:

1. פטיש טפסנים.
2. פטיש מכונאים 3 קילו.

פטיש טפסנים (ידוע גם בשם פטיש נגרים) יכול לשמש לחלץ חתיכות עץ המחוברות לקיר ויש יתרון למזלג האחורי שלו בדיוק בדיוק במתארים שכאלה, פטיש מכונאים (3 ק"ג) הוא בעל משקל סביר ומתאים כדי לפעור חור בקיר גבס או כדי לשבור רהיט שמקובע לקיר.

תיק עזרה ראשונה
בכל תיק עזרה ראשונה בסיסי אפשר למצוא פריטים שיכולים להיות מאוד שימושיים, ממשולשי בד איתם ניתן לבצע קיבוע במקרה של הכשה ועד לתחבושת אישיות איתם ניתן לעצור דימום במקרה של פציעה במהלך הנסיעה או הסריקה, לוכד נחשים הוא איש שטח וזו הסיבה שהגדרנו את התיק כחלק מהציוד הבסיסי של לוכד נחשים.

הוק
הוק (באנגלית Hook) הוא מוט הרמה שבקצהו יש עיקול בצורת קרס ומכאן שמו.
ההוק משמש להרמה של נחשים בצורה ההומנית ביותר משום שאינו מפעיל שום לחץ על גופו של הנחש, אך שימוש בהוק נועד ללוכדים מנוסים בלבד ולא להרמה של כל נחש בכל מצב, ההוק מתאים להרמה של נחשים, אבל גם ניתן להיעזר בו בשביל לעודד נחש לצאת מכוך צר, ההוק השימושי ביותר הוא הוק דו שימושי שיכול להפוך למקל הליכה.



מקל לכידה רזרבי
מקל לכידה רזרבי הוא כלי עזר עבור לוכד נחשים מנוסה.
יש לוכדים המשתמשים בשני לוכדנים בשעת הלכידה, אך הסיבה העיקרית בגינה חשוב להחזיק במוט לכידה רזרבי היא בלאי, חלק מהלוכדנים נתקעים עם הזמן וזקוקים לשימון ויש כאלה שיכולים להפסיק לתפקד אם הקפיץ שלהם נקרע, אירוע לכידה שבמהלכו הציוד מתגלה כתקול יכול להשאיר את הלוכד חסר אונים במידה ומדובר בנחש ארסי.

כפפות חד פעמיות
כפפות ניטריל או לטקס יכולות לשמש את הלוכד בלכידה של נחש לא ארסי שנמצא בסביבה מזוהמת, זעמן שנכנס לביוב או אסלה אפשר לתפוס ביד, אבל הרבה יותר נעים וסטרילי לבצע את הלכידה עם כפפות.

כפפות לכידה
כפפות לכידה יכולות להתאים גם ללוכד נחשים חסר ניסיון וגם ללוכד ותיק, אולם כל אחד מהם יהיה זקוק לכפפות במתאר לכידה שונה.

לוכד חסר ניסיון יכול להשתמש בכפפות על מנת ללכוד בידיים נחשים שאינם ארסיים, לוכד ותיק יכול ללכוד עם כפפות ייעודיות גם נחש ארסי קטן בצורה הומנית ובטוחה.

סולם
חלק מהנחשים מטפסים מעולה, המצטיין שבהם הוא זעמן מטבעות, אבל גם הצפע המצוי (ארסי) מסוגל לטפס לצמרות עצים, שימוש בסולם מאפשר ללכוד את הנחש בצורה בטוחה תוך שמירה על מרחק בטיחות.

מצלמת אנדוסקופ
בסריקות מורכבות לעיתים הנחש נכנס למקום בו אין ללוכד קשר עין עם הנחש, מצלמת אנדוסקופ יכולה לחסוך זמן ללוכד.
מצלמת אנדוסקופ ידועה גם בשם מצלמת נחש בשל צורתה, יש מצלמות נחש פשוטות שניתן לחבר לפלאפון, המצלמה הזעירה מחוברת לכבל דק שמאפשר להכניס את המצלמה לחרכים קטנים מאוד.
סריקות בהם מצלמת אנדוסקופ יכולות לחסוך זמן יהיו במקומות הבאים:

נחש מתחת לדק
נחש במנוע של רכב
נחש בקיר גבס
נחש בתוך בור ביוב
נחש במסלעה
נחש בתעלות חשמל
נחש מתחת למרצפות מתרוממות

כל האמור לעיל אינו מהווה הנחיה כיצד ללכוד נחש ומונגש כמידע כללי, לכידת נחשים בישראל מותרת רק לבעלי היתר לכידה.
לשיחת ייעוץ חינם עם לוכד מורשה ניתן לחייג למספר הבא 03-3810040