הנחשים הארסיים ביותר

תמונת_מחבר
תם גד אוחיון
לוכד נחשים מורשה
תמונת_מאמר
12.12.2021

רוצים לדעת מי הוא הנחש הארסי ביותר בעולם? או שאתם רוצים לדעת מי הנחש הקטלני בעולם? למעשה לא מדובר באותו נחש, במאמר הבא נפרט על הנחשים הארסיים ביותר, מהנחש בעל הארס החזק ביותר ועד לנחש הארסי המהיר ביותר.

טאיפן פנים יבשתי (Oxyuranus microlepidotus)
אז מי הוא הנחש הארסי ביותר על פני האדמה? התשובה היא טאיפן פנים יבשתי, כמה ארסי? לארס של הטאיפן יש יכולת להרוג מעל 100 איש. למזלנו נחש הטאיפן הפנים יבשתי חי באזורים מבודדים מאוד, ככה שהכשות מהנחש הארסי בעולם נחשבות לנדירות מאוד.

נחש זה נחשב לנחש היבשתי הארסי בעולם בזכות עוצמת הארס שלו, מדד LD50 בודק איזו כמות של ארס הורגת לפחות 50% מכמות העכברים בניסוי, לטאיפן הפנים יבשתי יש LD50 של gr/k0.025, למעשה זו הכמות ארס הנמוכה ביותר (מבין כל הנחשים שחיים על פני האדמה) שדרושה להרוג את כמות העכברים בניסוי.

האם מישהו שרד הכשה של טאיפן פנים יבשתי?
למרבה הפלא התשובה היא כן, לטאיפן הפנים יבשתי קיים נסיוב יעיל לטיפול בהכשה, ללא הנסיוב הנפגע יכול למות תוך פחות משעה. הכשות של הטאיפן נחשבות לנדירות מאוד בגלל שהוא חי רק באזורים מבודדים מאוד במרכז היבשת האוסטרלית, האזורים הללו דלילים באוכלוסייה וזו אחת הסיבות מדוע הכשות של הטאיפן נחשבות לנדירות כל כך. הסיבה השנייה היא, שבזמן מפגש עם בני אדם הנחש יעדיף לנסות להימלט מאשר להכיש.

איך נראה הנחש היבשתי הארסי בעולם?


הטאיפן הפנים יבשתי יכול להגיע עד לאורך של 2.5 מטר, זה נחש בעל ראש עגול ולא משולש כמו אצל הצפע. אצל הטאיפן הפנים יבשתי קיימת תופעה, תופעה זו מוכרת לנו טוב יותר מעולמם של היונקים, שמחליפים פרווה בעת החילוף בעונות השנה, אצל הטאיפן הפנים יבשתי החלפת הצבעים משמשת לקליטה טובה יותר של חום בזמן החורף, בניגוד לחלק גדול מהיונקים שמחליפים את צבע הפרווה על מנת להסוות את עצמם בזמן החורף, מופע החורף של הטאיפן דווקא יותר בולט.

מופע הקיץ של הטאיפן הפנים יבשתי – בקיץ הצבע של הנחש הוא חום בהיר עד צהוב.

מופע החורף של הטאיפן הפנים יבשתי – חום כהה עד שחור.

מי הוא הנחש הארסי הקטלני בעולם?
הנחש הארסי הקטלני בעולם הוא אפעה קריני (Echis carinatus) לפי המרכז הלאומי למידע ביוטכנולוגי NIH
,הנחש הזה אחראי ליותר מקרי מוות מכל נחש אחר, למרות שהארס של האפעה קריני לא תמיד הורג. למעשה 90% מהפעמים שהוא יכיש, הנחש לא יגרום למוות גם אם הנפגע לא קיבל טיפול.

תחום התפוצה הרחב והאופי האגרסיבי של הנחש, זה מה שהופך אותו לכל כך מסוכן, אז נכון שהוא לא ארסי כמו הטאיפן הפנים יבשתי ומינים אחרים אך הוא נחשב לדי נפוץ ודי אגרסיבי.
מין נוסף באותו סוג, נפוץ גם בישראל והוא אפעה מגוון(Echis coloratus) , האפעה המגוון שני במספר ההכשות רק לצפע המצוי השייך לאותה משפחה, משפחת הצפעיים (Viperidae) כוללת את רוב סוגי הנחשים הארסיים בישראל 7/9.

הנחש הארסי הארוך בעולם
את התואר המכובד הזה נושאת הקוברה המלכותית (Ophiophagus hannah), הנחש הזה מגיע בבגרות לאורך של 3.6 מטר, אך יש מקרים בהם נצפו פריטים ארוכים בהרבה, כמה הרבה?
הפרט הארוך ביותר שתועד הגיע לאורך של 5.6 מטר, מה שמזכה אותו בתואר הנחש הארסי הגדול בעולם.
לפי הרשימה האדומה של האיגוד הבינלאומי לשימור הטבע IUCN, הסטטוס של הנחש הזה הוא "פגיע" וזה אומר שהמין שלו בסיכון גבוה להכחדה מהטבע.
התזונה של הקוברה המלכותית מורכבת בעיקר מנחשים אחרים, כולל נחשים ארסיים, לנחש זה יש חסינות לארס בדומה לחלק מאוכלי הנחשים כמו הנמיות, הארס של הקוברה המלכותית נחשב לחזק במיוחד עד כדי כך שהוא מסוגל להרוג פיל תוך מספר שעות.
הקוברה המלכותית נקראת גם רב-פתן מלכותי שייכת למשפחת הפתניים, למשפחה זו יש נציג אחד בארץ והוא פתן שחור, אזור התפוצה שלו הוא בדרום הארץ ושמו באנגלית Desert Cobra (קוברה מדברית) מלמד על תחום המחייה שלו, לפתן השחור ארס נוירוטוקסי ברובו.



מי הנחש הארסי בישראל?
הנחש בעל הארס החזק ביותר בישראל הוא הצפעון שחור הידוע גם בשם שרף עין גדי, לצפעון שחור (Atractaspis engaddensis) לא קיים נסיוב נגד ארס, בשנת 2019 הוכשה פעוטה בת 3 ברגלה וקיבלה בטעות 4 מנות נסיוב של צפע מצוי, לאחר מכן גם עברה החייאה עד שמצבה התייצב בזכות טיפול מתקדם בבית החולים.

שרף עין גדי צילום: תום גד
צפעון שחור/שרף עין גדי: הנחש הכי ארסי בישראל.
צילום: תום גד


הכשות של נחש זה נחשבות לנדירות מאוד וחלק משמעותי מההכשות של הצפעון קורה בגלל שניסו לגעת בו או אפילו להרים אותו, למעשה גם לוכד נחשים לא יכול להחזיק את הנחש מהראש, זאת בגלל שהשן ארס שלו לא נשלפת מקידמת הלסת אלא מהצד, מעבר לכך ללוכדי נחשים בישראל אסור להחזיק נחשים ארסיים ביד.

הנחש הארסי המהיר ביותר
יש מספר נחשים ארסיים שנחשבים לדי מהירים, המהיר שבהם הוא עכסן עכני שיכול להגיע עד למהירות של 29 קמ"ש, ממבה שחורה הוא נחש שפחות מהיר ממנו, "רק" 19 קמ"ש. הממבה השחורה בעלת אופי אגרסיבי יותר ולעיתים נחשבת בטעות כנחש הארסי המהיר בעולם, זאת בגלל תחום התפוצה הרחב שלה ביבשת אפריקה וגם בשל הארס הקטלני שלה, הכשה ללא טיפול תמיד תוביל למוות מהיר.

הנחש בעל שיני הארס הארוכות ביותר
ביטיס גבוני (Bitis gabonica) הוא הנחש עם שיני הארס הארוכות ביותר בעולם שיכולות להגיע לאורך של 5 סנטימטר, תואר נוסף בו הביטיס גבוני זוכה במקום הראשון הוא, הנחש עם כמות הארס הגדולה ביותר.

נחש זה בעל גוף עבה מאוד וראש משולש, הוא חי במרכז ומערב אפריקה ופעיל לילה בעיקר. הביטיס גבוני בעל ארס קרדיוטוקסי המשפיע על פעילות הלב, למרבה המזל קיים נסיוב לארס.